Projektrapporter + lite css snack

Is the shit or something. Herregud vad pilligt och detaljerat det ska vara då.
Antingen är det en mening eller ett helt stycke som man får för sig att ändra på grund av någon liten kommentar från läraren så ploppar det upp massa annat man vill få ner men inte vet hur man ska formulera sig.

Vet inte hur jag ska få allt att låta bra, tack vare att jag har haft svårt att uttrycka mig bland andra människor har det satt sig lite på mitt skrivande också, kan inte riktigt uttrycka mig på rätt sätt, men jag är ändå SÅHÄR mycket bättre att uttrycka mig skriftligt och förklara saker på datorn.
Kan ju ta och visa vad jag har gjort gör slags exempel som nog passar in här.



Css-koder

Skrivs i olika mallar, som t.ex. designmallen. I den ska det stå vilken bredd de olika textrutorna ska ha, vilken färg, typsnitt, textstorlek osv. Man kanske även vill ha olika slags rubriker.

Då skriver man även det om man vill i designmallen, inget måste, man kan dela upp koderna så mycket man vill i hur många mallar som helst. Men för att de ska fungera så behöver man länka dessa mallar till själva hemsidan som sparas som ”start.html”.

Oftast brukar man skriva själva designen av menyn i en egen mall, som oftast döps till just menymall.css och där i skriver man med vilka färger länkarna ska ha när den är oanvänd, använd och hur den ska se ut när man bara har pilen över själva länken.

Exempel 1:

#meny a:link{color: #ffffff; font-family: tw cen mt;}

#meny a:visited{color: #d8d8d8; font-family: tw cen mt;}

#meny a:hover{color: #ffffff; font-family: tw cen mt;}

Ordlista

A:link = Bestämmer original färgen på länken.

A:visited = Vilken färg länken har när man har tryckt på den.

A:hover = Vad man vill ha för färg på länken när man har pilen över.

Exempel 2:

#centrering {width: 840px; margin-right: auto; margin-left: auto;}

#header { float: left; width: 800px; padding: 15px; background-image: url(header.jpg); margin-bottom: -25px;}

#kolumn1 {float: left; width: 800px; padding: 15px; text-align: justify; background-color: #b70000; height: 30px;}

#kolumn2 {float: left; width: 500px; padding: 15px; text-align: justify; background-color: #8a8a8a; height: 500px;}

#kolumn4 {float: left; width: 800px; padding: 15px; text-align: justify; background-color: #8a8a8a; height: 450px;}

#kolumn3 {float: left; width: 269px; padding: 15px; text-align: justify; background-color: #8a8a8a; height: 500px;}

Ordlista

#centrering = Gör så att själva hemsidan hamnar i mitten.

#Kolumn1 = En av textrutorna, 800px bred och jag valde att ha en fast höjd på boxen, 30px.

Det är i denna box som jag har placerat min meny i.

Padding = Vilket avstånd från texten kanterna ska vara.

Text-align = Bestämmer om texten ska vara, vänsterställd/högerställd/centrerad eller justerad.

Margin  = Bestämmer om det ska vara ett mellanrum mellan olika textrutor, mellan själva menyn och headern.


För nya läsare så var mitt projekt att göra en fotohemsida och det slutade med att jag gjorde min egna hemsida som hästfotograf. Med lite strul så blev jag själv, men det berodde bara på mig, ett val jag valde själv.

Nu måste jag försöka bli klar med denna rapport, kommer någon litet mer inlägg senare ikväll:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.