Svart/Vitt med toning

Tänkte skriva ett kort litet inlägg om hur jag fick min blåton på mina handbollsbilder.
Det är väldigt enkelt och det endas behövs är photoshop och en bild som passar med blåton, självklart man man välja en annan färg också, men utgår från blå.


1. Öppna den bilden du vill ha, dubbliserar du bilden/lagret, gå in på Bild-Justeringar-Svartvitt. Om du har tidigare versioner än Photoshop CS3 så heter de nyans och mättnad.
2. Då när du har tryckt på svartvitt kommer du få upp denna ruta nedanför, väljer du toning. Sen är det bara att välja vilken färg och styrka du vill att färgen ska få.

3. Sen är det bara att trycka på "okej" då kommer ditt översta lager bli blå, då kan du välja att dra ner opaciteten på själva lagret i fall det blev för mycket blå nyans, men kom ihåg att dess då mer du drar ner opaciteten dess då mer syns original färgerna.
Efter det kan du välja att lägga ihop lagren så det bara blir ett lager, sen om du vill ha en logga på är det upp till dig själv.
Om du ni inte vill göra om allt detta kan du spara detta som ett funktionsmacro, men det går jag igenom en annan dag, för nu kallar sängen! Hoppas ni lärde er något använtbart av detta! Genom denna redigeringsteknink kan man även öka skärpan, men som sagt, jag går igenom resten en annan dag.
Såhär blir i alla fall resultatet av bilden jag använde mig av som ni ser på lagerpaletten.

P.S Jag gjorde den här guiden i två olika skeden och böt slutbild för den andra ser lite knasig ut enligt mig bara så ni vet, men det är samma process. D.S

Kommentarer
Postat av: OLIVIA [FOTO]

fin bild o bra tips!

2011-02-14 @ 15:49:21
URL: http://oliviafoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.