Tips - Svartvita bilder

Eftersom jag har varit så dålig med att blogga med tråkiga inlägg kommer här nu ett litet tips om hur man kan skapa svartvita bilder på ett snabbt enkelt sätt.

1. Öppna en bild, dublicera lagret och tryck ner shift+ctrl+alt+b då kommer en sån här ruta upp.
Sen är det bara att dra i de olika reglagen tills man blir nöjd , syns inte så bra men jag har gjort de gröna  och blå tonerna mörkare, de röda, cyana och gula ljusare.

2. Tryck på okej, sen tryck på ctrl+L för att få upp nivåerna. Då använde jag mig av pinpetten som tar upp de mörka tonerna och valde en punkt på en av hästens svarta fält. Det är en fördel om man har kryssat för förhandsgranska så ser man vad för slags ändringar man gör.

Sen är det bara att spara, men ett tips är att förminska bilden en aning så den inte tar sån stor plats och spara för webb och enheter ger mycket bättre toner och färger.

 

Det var allt, och ni har säkert lagt märke till att jag inte dublisera lagret, det gick lite för fort så fick göra om några gånger, men om man dublicerar lagret behöver man inte börja om helt utan bara ta bort det lagret man har pillat på. Nu blev det rörigt, men hoppas det var till någon hjälp;)

 


Kommentarer
Postat av: Carolina

Anmäl dig gärna till veckans blogg som är uppe nu! :)

2011-03-25 @ 22:04:35
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.