En liten detalj

Såhär med en fint ljus. Tänk om man hade fotat ett brudpar i det där fina ljuset, herregud hade tuppat av eller nja. Jag hade i alla fall blivit alldeles varm i kroppen och bara fånleet under hela bröllopet haha. Under mitt bröllop ska jag i alla fall ha en sån här fin dukning!

Tänk att ljuset kan vara så avgörandet i så mycket, om det är fint är ljuset starkt och oftast ger det en värme ut dess like, men halvmolnigt är det ett mjuk lite drömskt ljus i vissa fall och det ger en väldigt harmonisk känsla. Om det är tvärgrått ute blir det kallare och ger en mer seg känsla och lite...vet inte hur jag ska förklara men jag föredrar den lite halvdisiga ljuset, de vill säga med lite tjockare dismoln framför solen så det blir mjuka och fina skuggor som ger ett mer djup i bilderna, nästan lite drömsk. Kanske fel ord men när jag började fota med system tyckte jag att en KLARBLÅ dag var det bästa ljuset, kanske för sport då man vill ha så kort slutartid som möjligt.
Men nu känner jag att nja, det kanske inte är så bra med en molnfri dag för skuggorna blir verkligen hemskt skarpa och många detaljer försvinner enligt mig.

Tips, se till att ha objektet så solen kommer snett framifrån så får ni väldigt skarpa skuggor och prova fota i raw och redigera dem så att skuggorna försvinner. Eller rättare sagt fota i raw men ha inställningen att ni får även en .jpg fil så provar ni att jämna till skuggorna i både raw och .jpg så märker ni varför jag föredrar lite dismoln mot klarblå himmel. Jättekonstig förklaring det här med ljuset men hoppas någon förstår;)


Kommentarer
Postat av: Rebecca • Foto

sv: vad roligt! :)

2011-05-14 @ 00:15:48
URL: http://rebeccaadnell.blogg.se/
Postat av: Anna

fina bilder :)

2011-05-16 @ 16:47:29
URL: http://wallinphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.