En sporre + lite random snack...

Är något som man använder i fall man behöver lite extra att motivera och skänkla på sin älskade fyrbenta. Jag tycker och tänker att dessdå bättre man blir dessdå mindre skulle man behöva dessa redskap, men ack så fel man kan ha. Såg nog den ena slags sporren från den andra på Faluhoppet i fredags, höjde nog en hel del på ögonbrynen och min hjärna arbetade på fullfart. Varför har Internationella stjärnor dessa vassa och långa sporrar på dessa väl avlade och känsliga hästar med mycket motor och vissa är mot det hetare/galna hållet?!

Hallå, man har väl ben att rida med eller, dessa känsliga hästar borde väl kunna gå lika bra med ett par starka och vältränade ben som alla våra duktiga internationella stjärnor har? Inte tror jag att våra bästa hoppryttare har dålig kondis eller styrka i kroppen så varför använder man dessa skarpa sporrar? Har inget emot sporrar, ett bra hjälpmedel för en lite trögare häst, men det var speciellt en slags sporre jag inte gillade.


En slags sporre, ser rätt vass ut enlig mig...men jag är ingen expert detta är mina egna åsikter, jag tänker inte försöka ändra på någons åsikt.

Två andra sortes sporrar...

Lite mer sporrar...

Det är den till vänster här på denna bild som jag var lite skeptisk mot, men jag kanske har fel hur vass den är!

Denna person var nog en av de få som använde korta och runda sporrar. Resten hade dessa lite vassare versionerna som ni har sett på bilderna ovan...

Jag accepterar en del av dessa sporrar men vissa gillar jag inte alls! Men dessa är mina åsikter och tankar, om jag fick bestämma fick man bara rida på "barnsporrar" men det lär nog inte hända att folk går över till dem milda och snälla sporrar. Hur som helst, fotade dressyr idag och jag kan härmed meddela att jag kommer SLUTA fota på klubben! Jag får absolut inte ut något av det, jag anses inte tillräckligt bra för att fota, eller förfråga om jag kan skicka in bilder till tidningen åt klubben, utan frågar någon annan som inte ens är lika intresserad som står precis bredvid och totall ignorerar mig. Lågt, jobbigt, känner sig lite förolämpad kan jag säga. Dessutom får jag inte stå som fotograf på tävlingarna hemma för jag jobbar "svart" och inte skattar. Men man behöver inte skatta förän man har inkomster på mer än 22.000:-!

Dessutom, jag märker hur en viss människa i klubben verkligen ser ner på mig, eller inte riktigt ser ner på mig, men denna person, nja jag gillar henne inte för fem öre! Känns som hon smått hatar mig men kan ha fel...
I alla fall...så är det slut på fotografering på klubben, om det önskas får ni fråga först, jag kommer inte komma på eget intisiativ längre. Eftersom jag inte räknas tillräcklig trovärdig och "ren" när jag jobbar för Equipe så tja...detta är ett hemskt tråkigt beslut jag har tagit och det kan hända att jag slutar rida också till hösten, jättetråkigt och hemskt men det beror på om jag kommer in på högskolan i Jönköping, eller om jag väljer att jobba här eller någon annanstans. Framtiden är oviss och verkar inte få något sommarjobb, så inga pengar här inte plus att jag inte kan begära att mina föräldrar ska betala allt åt mig när jag är 19 år och tar studenten till sommaren.
Fast vi ska inte ta ut något i förskott, får hoppas på det bästa och tro på att det kan förbli bra i framtiden också.
Nu ska jag i alla fall kolla genom massa MASSA bilder från Falun och dagens fotografering på klubben:)


Kommentarer
Postat av: warnmark -foto & hälsa

Sv; Åååh. Nu vill jag ha det ännu mer.. Haha. Har kollat om det finns begagnat men hittar inget här i närheten.. Vill ju klämma och testa innan eventuellt köp :(

2011-05-22 @ 18:58:55
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: warnmark -foto & hälsa

Sv; Det närmaste jag hittade var i Stockholm :( "Bara" 35 mil minst, haha

2011-05-22 @ 21:05:51
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fina bilder du tar!

Personligen anser jag att sporrar inte är något man bara ska använda till "segare" hästar, man använder ju sporrarna till att förfina sina hjälper, inte i första hand för att få mer fart i djuret. Ju duktigare man blir ju minde hjälper ska man ju kunna ge- då är det bättre att peta till med sporren en gång än att sitta och behöva skänkla mer, vilket kan leta till en okänslig häst om man är oförsiktig. Sedan sitter man ju inte med sporren mot hästen hela tiden, utan man lägger ju till den när man har behov av lite extra "elektricitet". Men självklart finns det ju alltid dem som inte vet hur man ska använda sporren och gör illa hästen istället. Angående sporrar med trissa så brukar de kunna upplevas som lite mjukare mot hästen då de ju faktiskt rullar. De jättekantiga sporrarna tror jag däremot att du har rätt om, de ÄR vassa.

Bli inte arg pådin klubb för att de inte arg på din klubb för att de inte kan anlita dig för att du jobbar svart! Det är väl bra att de är noggranna med sådant.

2011-05-23 @ 16:51:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.