En vingklippt ängel som berör ens hjärta

Hejsan, sitter här och lyssnar på musik och läser Berny Pålssons första bok, Vingklippt ängel. Jag är otroligt säker på att denna bok kommer få mig att gråta, det är andra gången jag läser den och nu när jag är äldre, mognare eller vad man nu ska säga så berör denna bok mig ännu mer! Det är egentligen helt otroligt att en person som denna skräckslagna ängel har fått gått igenom i sin barn och ungdomstid, helt sanslöst! Kan säga att alla borde läsa den, vuxna som ungdomar, tror att den är lite för djup med mycket olika otrevliga saker för att yngre barn runt 12 år ska förstå innebörden fullt ut. Men det betyder inte att man kan läsa den.

Den handlar i alla fall om en tjej som redan i barndomen får se sin pappa bli alkoholist, en mamma som inte riktigt är hemma så mycket som hon ska vara. Hon blir även mobbad i skolan, får sömnproblem redan vid 7 års ålder och sen mot mellanstadiet och högstadiet eskalerar det ur kontroll ordentligt, hon börjar skära sig, missbrukar det ena efter det andra och i denna bok får man följa hennes kamp mot samhället, ett samhälle som ger henne olika diagnoser som har med olika psykiska sjukdomar att göra. Men hon har sina änglar, änglar som hjälper henne, som förstår men hon hittar även några få inom psykiatrin som förstår och lyssnar. Sakta men säkert får hon hjälp att komma över alla de självmordsfall hon vet om, vänner som inte orkat längre och helt enkelt försvunnit från världen, vänner som hon verkligen brytt sig om.

Usch bara att skriva denna korta text om boken får mig att nästan börja gråta, jag blir verkligen berörd av sånna här böcker och oftast är de så välskrivna att man verkligen kan förställa sig allt skit de har gått igenom! Hon har tydligen även gjort en andra bok om sitt liv, så efter jag har läst ut denna första bok ska jag försöka hitta den andra boken och jag tänker även se dokumentären om henne idag, så det kommer väl ett till jättekonstigt lite sorgligt halvt deprimerande inlägg ikväll om hur jag kände av att se denna dokumentär. Nej nu måste jag fortsätta läsa denna bok, för er som letar en bok/böcker läs dessa som jag just nämnt och pratat om. Tror ni inte kommer ångra det;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.