Fota månen

Äntligen, bättre sent än aldrig, men här kommer en liten förklaring hur jag fotade mina månbilder.

Texten kanske inte syns så skriver lite mer ingående här också.
1. Se till att du fotar manuellt, de vill säga att du ändrar på slutaren/bländaren och allt annat helt själv.
För er som inte vet vad bländare och slutare är så har Nevnarien skrivit ett väldigt bra inlägg.
[klicka här] för att komma dit.
2.Dra upp slutarvärdet till max, instegskamerorna har max 1/4000sek medan de bättre går upp emot 1/8000sek som min Nikon D7000 har.
Instegskamerorna
Canon EOS 1000D
Canon EOS 550D
Canon EOS 500D

Nikon D3100
Nikon D3000
Nikon D5000

Pentax K-x
Pentax K-r

3. Ändra så att bländaren så den är hyfsat liten, jag använde mig av 5,6. Men jag använde mig av ett bugdet telezoom, dvs. ett för runt 2500-3000kr.

Budget telezoomar
Nikon NIKKOR AF-S 55-200mm f/4-5.6 ED VRII
Tamron AF 70-300mm f/4-5.6
Sigma AF 70-300mm f/4-5.6 APO HSM
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS

4. Ändra så att ljusmätning står på evolutionsmätning som gör att kameran ljusmätning väljer ljuset från ett större område.

5. Använd AF men inte AF-auto, dvs. att kameran väljer fokuspunkten. Då är risken är att kameran försöker fokusera på andra saker och då är risken stor att månen blir ur fokus.
Man behöver inte ändra till manuell fokusering utan man kan ändra till AF-C, då man väljer fokuspunkt själv så man får fokusen på månen.

6. Dra ner ISO till 100, annars är risken att bilden blir brusig.

7. Använd stativ om du känner att du inte kan hålla kameran helt still. Annars om du inte har ett stativ kan du bara luta dig mot något så du känner att du har stöd åt händerna/kameran.

OBS! Använd er inte av blixt, för då spelar det ingen roll vad för slags inställningar ni har, månen kommer ändå bara bli en prick mot en svart bakgrund.

Och som ni vet blev resultatet såhär. Är det något jag behöver lägga till, lämna en kommentar så skriver jag in det eller om jag måste ändra någon text.


Kommentarer
Postat av: Kasparjohanna

Your site is very convenient in navigation and has good design. Thanks!

2011-04-14 @ 08:57:26
URL: http://kasparjohanna.blogimagine.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.