Gårdagens ridpass

Red igen igår med min förra ridgrupp, även om det bara var två kvar sen jag red där, lite tråkigt.
I alla fall, red igen för nästa veckas lektion som jag inte kommer hinna vara med på. Fick Forest som faktiskt inte var stressad, helt otroligt, tror det gör honom gott att gå på grönbete. Det kändes att han inte hade blivit riden på "riktigt" sen jag vet inte när, stretig och stark var han, böt till vanligt tvådelat för de innan hade ridit på pessoa, så av med thiedemantygeln och pessoa och på med ett helt vanligt tvådelat tränsbett och världens obekvämaste tyglar!

Vi red bommar och serpentiner för att verkligen få dem mjuka och följsamma. Och eftersom vi inte har någon egentligen lite duktig ryttare som kan rida dem där små pluttarna i form så var han stel helt väntat.
Men jag upptäckte att jag har börjat få tillbaks den ridformen jag hade för några år sedan då jag red Lisa 3ggr i veckan, för jag orkade sitta emot och ja allt som man kan tänka sig behövas på en stel och stark och oriden b-ponny. Tror det gör mig gott att rida Syren, hon får mig att hitta tillbaks dit jag var och nu så börjar saker och ting ge resultat.

Tillbaks till ämnet, red serpentiner på långsidan, travade över bommar och räknade stegen. Inte det lättaste på en ponny med trippigt steg, missade säkert en del steg...Sen gick vi alla fall över till galopp, kanske borde tillägga att vi red utan stigbyglar. Där gick det SÅHÄR mycket bättre än i traven, visserligen är Forest starka sida galoppen, riktigt fin var han, gick att korta och länga utan att vi drog iväg i världens fart haha. Vi fick in 6-8 språng i vänster varv, sen i höger är det svårare så där siktade vi in oss på 6 jämna språng och efter lite missar för mig så löste det sig, men tråkiga är att han blir väldigt trippig och smått stressad efter galoppen så från att gått i en alldels perfekt form i galoppen åkte huvudet rakt upp och sen blev det trippigt så travade inte av direkt mycket för att avsluta med en kamp, han var trött nog efter ett sådan ridpass som han inte har haft på mycket länge.

Hade varit roligt att fått igenom traven idag men tjuvkikade på vem jag skulle få idag och där stod det Syren även om hon är min lilla bebis men det var skönt att sitta på en ponny som kan efter ha ridit en sent taget russto med egna åsikter haha. Det var inte lika vingligt och jag kunde rida i galoppen, alltså eftersom Syren är så sent tagen har hon ingen bärighet riktigt i galoppen, det behövs lite mer fart om man säger det så men på Forest kunde jag sitta rakt upp och ner och om med benen så gick han på tygeln och ja, hade en egen balans och något jag tänkte på...han kändes mindre men han är högre! Så vet inte, han har visserligen kortare ben och är kanske bredare över ryggen...fattar inte, kommer nog få svar på det idag nu när jag ska rida Syren ikväll. Fast usch, jag hatar hennes sadel, är som...en sten att sitta i men hon kan inte ha någon annan för stunden..BLÄÄ!
Jag som kom ner så mycket på sittbenen igår att jag till och med fick ont av någon dum anledning så ska jag ner i den där stensadeln, huahua säger jag bara!

Det var allt nu, måste kanske göra något vettigt på praktiken idag, ska till exempel ringa Svedjans dagis angående fotograferingen av barnen, så hoppas det är fint på fredag så kan jag gå dit på en gång hem i från:)

Arkivbild från Säter:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.