Motljus

Kan bli pannkaka, beroende på smak. Igår fotade jag lite påvägen hem och hann precis med att ta lite motljusbilder på gräset och lite björklöv. Har upptäkt att gräs ger en väldigt fin reflektering i motljus och det blir en härlig färg i bilden.

Fast då behöver man böja på benen eller helt enkelt lägga sig i gräset, så se till att inte ha finkläderna på er, jag fick helt enkelt ta en chansning och satt ner kameran mot gräset utan att kolla i varken sökaren eller LV för jag hade en ny tröja där jag inte ville ha några gräsfläckar på, men eftersom jag hade en idé om hur det skulle se ut var det bara att prova.

Något man däremot måste komma ihåg att man behöver fokuserar på själva objektet och om man får med solen på något sätt så behöver man överexponera denna en aning för annars blir det en siluettbild istället för en motljusbild. Kameran mäter av oftast ljuset på solen och bli inte rädd om kameran säger att ni behöver dra ner slutaren så den blir längre. Hade runt 1/200 på bilderna nedan och då fick jag höja iso:t lite för att jag skulle kunna ha en slutare där man inte får skakningsoskärpa.


Här blev ett av resultaten, helt okej bild.

Sen blev det att jag ville ha med lite av omgivningen, dvs huset och solen på andra sidan så att säga.
Då blev det att ta en stående bild, som blev såhär->

Kanske inte världens roligaste inlägg, men nu sitter jag antagligen på min matteprövning så detta inlägg är tidsinställt hehe. Hoppas ni inte fryser lika mycket som jag gör nu, svinkallt ute helt plötsligt!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.