Nikon AF-S NIKKOR Micro 105mm f/2.8 ED G [Recension]

Eftersom jag fick äran att låna detta fina objektiv så tänkte jag skriva ner vad jag tyckte om detta tunga men ändå behändiga objektiv.

Kan börja med att det kändes sjukt tung först eftersom jag bara använder antinge mitt 50mm eller 55-200 och viktklassen är på helt olika nivåer! Men man ska inte avskräckas att köpa detta fina objektiv, det är en vanesak som med allt annat! Skärpan var riktigt bra, bokén är väldigt mjuk och ren. Eftersom jag mest använde det under bröllopet hade jag inget tillfälle att blända ner det och kolla efter hur skärpan förändrades, men det vinjentterade en del när jag tog mina macro bilder. Mer faktiskt än mina andra två objektiv. Dessutom som jag skrev i förra inlägget ändrar det bländare själv fast det inte ska göra det så det var lite knepigt.

Eftersom jag har en Nikon D7000 tillkommer en cropfaktor på 1.5, de vill säga man tar objektivets brändvid 100x1.5=150mm och det blir en riktigt trevlig brändvid tycker jag, man behöver inte stå jättenära men ändå inte så jättelångt bort.


En av mina favoritbilder från gårdagens macrofotografering:)

Färgåtergivningen är helt okej men hade gärna vilja testat det under en hästfotografering, får helt enkelt ta och låna det igen någon dag. Förhoppningsvis får jag jobb till hösten så jag kan få lite pengar och köpa mig detta objektiv och även ett ljusstarkt tele-zoom, sen är min objektivsamling komplett eftersom jag beställde ett Tamron 28-75mm igår. Tjatar verkligen om det där objektivet, men vill verkligen ha det hihii.
Nej nu har jag inte för stunden så mycket mer att säga om detta objektiv, kanske skriver till lite saker om jag kommer på det.

Kommentarer
Postat av: Emma

Sv: Tack för svar:) Kan inte du ta lite "macro" bilder med det objektivet och visa? :)

2011-06-15 @ 23:31:49
URL: http://klemmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.