Skärpedjup

Långt skärpedjup - kort skärpedjup, Stort bländartal - litet bländartal.
Jag har fortfarande lite problem med denna grekiska när jag är lite småstressad eller trött.
Men det är något som kommer efterhand, det handlar bara om att öva!

Skärpedjup är hur mycket i bilden som är skarpt, långt skärpedjup används till landskapsbilder medan kort används när man fotar macro eller porträtt då man bara vill ha objektet i fokus.

Landskap: Långt skärpedjup/Litet bländartal (f/8)            Macro(Närbild): Kort skärpedjup/Stort bländartal (f/2.2)

På alla systemkameror kan man välja att fota med bländarprioritet där du själv kan bestämma slutartiden medan kameran väljer en passande bländare. T.ex. om du väljer en långslutartid väljer kameran liten bländare så att bilden inte blir överexponerad som händer när man väljer en långslutartid när det är mitt på dagen.

För att kunna välja att fota på bländarpriotet så ställer du in kameran på A på Nikon och AV för Canon.
Om man så vill och vet hur ISO fungerar kan man även där ändra det själv. Kan tillägga att en långslutartid inte fryser bilderna utan det händer lätt att bilden blir suddig och man även för skakningskärpa för man inte klarar av att inte hålla kamera still tillräckligt länge.

Det var lite kort om skärpedjup, skriver inte så mycket för det finns så många duktiga fotografer som har skrivit på ett mer utförligt och bättre sätt än jag, men jag hoppas ni förstod principen;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.