Fota i ridhus

Är om man har en vanlig digitalkamera i stort sett hopplöst att få en riktigt snygg ridhusbild, det går absolut men sannolikenheten är väl större att bilderna blir suddiga eller mörka.

Om man har photoshop i datorn och har en kamera som kan fota i RAW-format så fega inte ur att använda en lite för kort slutartid så att bilden blir lite mörk.

Såhär ser det ut när man inte har redigerat en RAW-fil. Så få inte panik om det ser ut såhär när ni kollar på bilderna för RAW betyder att kameran inte redigerar bilderna i kameran utan det får man göra själv.

Här är en redigerad raw-fil och en redigerad jpg-fil, ni ser ju skillnaderna, blir mycket bättre resultat med raw.
Och något mer som är skillnad med bilderna är att bakgrunden är mycket renare/lugnare än på den högra bilden.
Sen t.ex. om man är på Göteborg Horse Show och det är något speciellt som händer då de släcker ner alla lampor utom några strålkastare kan man faktiskt "måla! över bakgrunden med svart färg för att bakgrunden oftast är redan väldigt mörkt eller helt svart på vissa ställen.

Här kommer lite olika inställnings exempel som jag brukar använda.
Nikon D60
1/320, f/2.2, ISO 800
1/320, f/2.2, ISO 800
Nikon D7000
1/320, f/2.2, ISO 1000
1/400, f/1.8, ISO 1000

Skillnaderna är att bilderna med D60:n rätt mörka med en hel del brus, medan de med D7000:n blir ljusare och med mindre brus. Obs, glöm inte bort att D7000 är en semiproffskamera!
Men om ni har photoshop och fotar i raw ska dessa inställningar fungera helt okej, dessa inställningar har jag använt mig av i ett rätt mörkt ridhus så i ljusa ridhus är det bara att sänka ISO:t och förkorta slutartiden ännu lite till, runt 1/500.

Här är en bild med en kortare slutare och då märker ni att bilden blev skarp och inget blev suddigt tack vare att om man använder för långslutartid(lågt slutartal) så kan man lätta råka ut för skaknings oskärpa.
Men bakgrunden är inte perfekt men ibland får man gilla läget.

En sak till, budget telezoomarna, dvs. 50-200mm har rörliga bländare och då behöver man va lite vaken på att ändra på slutaren och ISO:t allt eftersom ljuset ändrar sig.
Om man inte är riktigt säker man köra på lägena A på nikon och Tv på canon om jag inte minns fel.
Men kör inte på hel automatik då kameran ställer in allt själv, då får man blixten med och då är risken stor att bilden blir suddigt precis som med digitalkamerorna.

Har inte så mycket mer att berätta, det är bara att öva, öva och öva ännu lite mer.
Om det är något mer ni undrar över så är det bara att fråga.
OBS! Jag använder mig av det extremt ljusstarka fasta objektivet Nikon NIKKOR AF-S 50mm f/1.4!
Så få inte panik om ni inte kan få bländare ner till 1.4, jag sparar till ett telezoom med största bländaren på 2.8.
Något som jag även egentligen borde hålla på är att hellre mer brus än suddiga bilder men jag gillar inte brus så ibland blir mina bilder pannkaka;)

Kommentarer
Postat av: Erika

Lite taggad ponny jag hade idag ;)

2011-02-26 @ 22:02:42
URL: http://errriiikkkaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Info

Fotograf i Dalarna
I denna blogg är det en blandning mellan både fotosnack och vardagsbabbel från
en liten glad tjej som planerar en massa och hoppas på det bästa inför framtiden. Går sista året på gymnasiet och läser på medieprogrammet på NTI i Falun.